Koniec tomu 33. Festiwal wygrał walkę ze złem!

Od pewnego czasu było wiadomo, że rozstrzygnięcie musi nastąpić. Liczne przeciwności nie dawały za wygraną w dążeniu do ostatecznego starcia. Covid, komplikacje organizacyjne, burze w mediach społecznościowych – mniejsze i większe potyczki blokowały festiwalową drogę. Ale finał historii wieszczy zwycięstwo dobra. Właśnie zakończony 33. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odwiedziło 17 tys. uczestników!


Edycja roku 2022 przyniosła rekordowy wynik. Kilkanaście tysięcy uczestników i uczestniczek brało udział w targach, warsztatach, panelach dyskusyjnych oraz spotkaniach z autorami. To właśnie dla nich organizatorzy nie szczędzili trudu, ni przygotowań. Wspólnie mieliśmy zaszczyt gościć południowokoreańskiego twórcę Kim Jung Gi, który w oba festiwalowe dni dał pokaz geniuszu podczas sesji rysowania na żywo. Entuzjazm publiczności wzbudził też niezawodny Greg Rucka – scenarzysta DC Comics, odpowiedzialny m.in. za Wonder Woman. Spotkanie z tym – po amerykańsku serdecznym i otwartym – pisarzem znów otworzyło polskim czytelnikom drzwi na rozległe przestworza kultury popularnej made in US. Gwiazdorska obsada festiwalu nie przyćmiła jednak innego źródła światła – rodzimej, polskiej sceny. MFKiG – także dzięki wsparciu wydawców i aktywistów – nie zaniedbało ekspozycji talentów znad Wisły.


W tym roku narzędziem do opowiedzenia historii o polskiej scenie był konkurs na publikację komiksową – w nowej formie. Jury przyznało Grand Prix Katarzynie Witerscheim za „Heksę”, a I miejsce Łukaszowi Pawlakowi za „Niezwykłego Jana Pawła”. Podczas festiwalu ogłoszono także najlepszy polski album komiksowy wydany między 32. a 33. MFKiG (oczywiście zdaniem jury w składzie: Dominika Gracz-Moskwa, Matylda Sęk-Iwanek, Dominika Węcławek, Marcin Kamiński, Jarek Obważanek, Przemysław Pawełek i Piotr Kasiński). Bezprecedensowo tytuł uzsykały ex aequo – „Zasada Trójek” [scen. i rys. Tomasz Spell Grządziela] oraz „Wydział 7” (seria), [scen.: Tomasz Kontny i Marek Turek, rys.: Krzysztof Budziejewski i Wojciech Stefaniec]. Jedną z innowacji tegorocznego festiwalu była też oddolna inicjatywa – Strefa Komiksu Niezależnego.


Osobny rozdział stanowił konkurs cosplay. To wspaniałe wydarzenie, promujące pasję i rzemieślniczy warsztat twórców fantastycznych kostiumów, zgromadziło liczną publiczność przed Sceną Główną. Laury trafiły do Dariusza „Opiekuna” Janickiego (jako Trauma Team z Cyberpunka 2077) w kategorii OPEN oraz Adama Kończaka (Witchking Nazgul of Angmar) i Pauliny Bobberino Sosnowskiej (Arwena) – w obu kategoriach tolkienowskich.


Ale 33. MFKiG nie tylko komiksem stoi – to także festiwal gier. Wypieki na twarzach uczestników widzieliśmy podczas bezkrwawego Turnieju Bijatyk oraz w Strefie Retro, gdzie można było na automatach arkadowych zagrać m.in. w kultowego Pac-Mana. Ambicją organizatorów festiwalu jest, by przygotowywać grom należne im godne miejsce w dyskursie o kulturze. Dlatego w gry nie tylko graliśmy, ale także o nich rozmawialiśmy. Ważne spotkania z wydawcami kluczowych branżowych magazynów: Pixel, CD Action, PSX Extreme powoliły przenieść palce z padów na klawiatury – i uczestniczyć w budowaniu solidnej krytyki w świecie gier wideo.


Cóż, w następny festiwal zagramy dopiero w październiku przyszłego roku (7-8.10.2023). Ale do tego czasu przygotujemy przynajmniej kilka nowych levelów dla wszystkich fanów komiksów i gier.

Skip to content