Otwarcie Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej w październiku 2023!

Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej oficjalnie otworzy się w październiku 2023 r. Pierwszych gości zaprosimy w weekend 7-8.10, by zdobyli superbohaterskie moce, które pomogą im sprostać nadchodzącej jesieni. Wśród super-zdolności na pewno znajdzie się doskonała znajomość kultury popularnej i kompetencje nawigacyjne po ofercie globalnej rozrywki.

Data otwarcia Centrum została sparowana z Międzynarodowym Festiwalem Komiksu i Gier. Fani komiksów i gier, którzy przybędą na 34. MFKiG z całej Polski, będą mieli okazję uczestniczyć także w inauguracji ekspozycji stałej w EC1 Łódź. Czeka nas wyjątkowe święto kultury popularnej, dwa równoległe scenariusze celebracji: festiwalowy i (quasi)muzealny. Łódź zostaje stolicą komiksu, wytrwale dziergając nowe oblicze historii miasta. W końcu w roku 2023 otworzy się pierwsza w Polsce instytucja w takiej skali poświęcona komiksowi i grom, ścigająca się pod względem atrakcyjności oferty z czołowymi placówkami z Europy.

Wehikuł czasu

Budowa Centrum rozpoczęła się dobre kilka lat temu, ale wytrwałość popłaca. Już teraz możemy cieszyć się ze Strefy Retro i Gamelabu, czyli ścieżki zwiedzania na temat tworzenia gier wideo -(obie są na finalnym etapie organizacyjnym). Strefa Retro proponuje (oczywiście) podróż do przeszłości, konkretnie do lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w., kiedy rozkwitała w Polsce kultura gamingowa właściwa rodzimej specyfice społeczno-gospodarczej. Możemy więc zajrzeć do barakowozu z automatami, by płynnie przejść do wystawy retro-technologii z commodore’ami, joystickami itd. Rozmowa ze zwiedzającymi będzie kładła też akcenty na lokalność, m.in. opowiadając historię Pegasusa – polskiego fenomenu, tyleż typowego dla lat dziewięćdziesiątych, że spiraconego z globalnie rozpoznawalnej konsoli Nintendo. 

Natomiast piętro wyżej czeka nas zupełnie współczesne doświadczenie. We współpracy strategicznej z CD PROJEKT RED powstała ścieżka opowiadają o tym, jak tworzyć gry wideo. Wieloetapowa rozgrywka, oparta na świecie z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, pokazuje najważniejsze kroki w pracy twórczej gamedevu. Zadbano o elementy strukturalne – deweloperskie fundamenty – ale nie zabraknie także środowiskowych krotochwil, jak np. wyłapywanie błędów w prototypie gry. Doświadczenie unika pułapki muzealnej nudy, stawiając na model interaktywny. W końcu grywalność powinna być domeną opowieści eksperckiej o tworzeniu gier, prawda? Dlatego podczas rozgrywki zdobywa się punkty, umożliwiając wzajemną konkurencję między zwiedzającymi. Ścieżka przeznaczona jest dla użytkowników w każdym wieku, doskonale nada się też dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.

Nie uciekaj od rozszerzonej rzeczywistości!

Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej stawia także na innowacyjną rozrywkę. Instytucja ma ambicje pozostawać w awangardzie trendów i technologii. W końcu opowiada historie kreatorów kultury popularnej, którzy wciąż wymyślają nowe rozwiązania; pozostaje więc próbować za nimi nadążyć. Na pewno udaje się to w doświadczeniu przeprowadzonym w warunkach rozszerzonej rzeczywistości. W ramach Centrum powstał escape room, który łączy ze sobą światy: materialny i wirtualny. Pomieszczenie, z którego muszą uciec uczestnicy rozgrywki, jest właściwie puste, wbudowano w nie tylko kilka podstawowych elementów funkcjonalnych. Jeżeli jednak będziemy tę samą przestrzeń skanować przy pomocy załączonego tabletu, to naszym oczom pojawi się rozbudowana opowieść, pełna zagadek ze świata przemysłowej Łodzi.

W Centrum przygotowywane są też inne atrakcje; ekspozycja stała będzie opowiadać w szczegółach o medium komiksowym. Każdy zwiedzający będzie mieć także możliwość spędzić tu czas wolny w sposób niezobowiązujący, poczytać komiksy i napić się kawy lub herbaty w kawiarnii otwartej w tym samym budynku. Kompletna ekspozycja wraz z atrakcjami towarzyszącymi – kadr po kadrze – zmierza do punktu kulminacyjnego akcji: w październiku 2023!

Skip to content